تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
139 بازدید
کد خبر : 10776

پل وعده‌ها در قشم

پل وعده‌ها در قشم

سال ۸۹ که خبر‌ها از جدی شدن احداث پل خلیج فارس به میان آمد تصور بسیاری بر آن بود که حداکثر تا ۳ سال آینده این پل ارتباطی به بهره‌برداری می‌رسد و مردم به زودی از مزایای اقتصادی و گردشگری آن منتفع می‌شوند، اما گذر زمان نشان داد که این طرح در همان مقام وعده باقی ماند و تغییر ۳ دولت نیز نتوانست آن را تکمیل کند.

به گزارش شبکه اینترنتی قشم و به نوشته جوان آنلاین، سال ۸۹ که خبر‌ها از جدی شدن احداث پل خلیج فارس به میان آمد تصور بسیاری بر آن بود که حداکثر تا ۳ سال آینده این پل ارتباطی به بهره‌برداری می‌رسد و مردم به زودی از مزایای اقتصادی و گردشگری آن منتفع می‌شوند، اما گذر زمان نشان داد که این طرح در همان مقام وعده باقی ماند و تغییر ۳ دولت نیز نتوانست آن را تکمیل کند.
ایده اولیه احداث پل خلیج فارس به دهه ۵۰ تاریخ ایران و همزمان با ایجاد نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم برمی گردد.
اما سال ۸۹ دولت وقت خبر رسمی از ساخت پل خلیج فارس در مدت ۳ سال را اطلاع‌رسانی کرد. پل بین بندر «پهل» که از سرزمین اصلی و منطقه «لافت» در منطقه آزاد قشم در عمق بین صفر تا ۳۰ متر، طول تقریبی دو هزار و ۲۰۰ متر با اکتساب برای اتصال ۱۸۰۰ متر فاصله دو خشکی و با دو خط رفت و برگشت، سواره‌رو، خط راه آهن و مسیر تأسیسات آب و برق است.
البته ۳ سال بعد که دولت دهم به اتمام رسید، این طرح ناتمام باقی ماند و به دولت یازدهم واگذار شد تا اینکه در سال ۹۵ حمیدرضا مومنی مدیرعامل وقت خبر از تکمیل پروژه داد. قرار شد اجرای صفر تا صد طرح‌ها به منطقه آزاد قشم واگذار شود تا این منطقه بتواند با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی کار را پیش برد. وی گفته بود: که در طرح جامع حمل و نقل و شبکه ارتباطی خلیج فارس یک پل، یک ریل قطار و نیز بندر کاوه دیده شده که بر این اساس اگر این طرح تکمیل شود، کریدور جنوب به شمال راه‌اندازی شده و هند، چین و قشم به سرزمین اصلی، شمال ایران و اروپا متصل خواهد شد و در این صورت بخش اعظم مأموریت ما در حمل و نقل دریایی و زمینی نیز به سرانجام می‌رسد.
اما در عمل بازهم در حد وعده باقی ماند و در دولت دوازدهم هم اتفاق خاصی نیافتاد و با همان پیشرفت ۱۷ درصدی پس از ده سال به صورت ناتمام به دولت جدید سپرده شد.
تا اینکه دولت سیزدهم سرکار آمد و دی ماه سال ۱۴۰۰ فتح اللهی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم تکمیل پروژه پل خلیج فارس تا افق ۱۴۰۴ را جزو مهمترین برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: تاکنون هر ساله تامین منابع مالی پل خلیج فارس در بودجه کشوری لحاظ شده، اما عملیاتی نشده، هم اکنون تلاش می‌شود، این ردیف بودجه اصلاح و در سال آینده تامین و تخصیص پیدا کند.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در مورد احداث پل خلیج فارس می‌گوید: ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پل خلیج فارس قشم استان هرمزگان مورد نیاز است که با برنامه‌ریزی می‌توان طی سه سال این بودجه را تامین کرد.
ساکنان قشم باتوجه به مشکلات فراوان زیرساختی از جمله تامین آب، جاده‌های نامناسب روستایی وغیره امیدوارند مسئولان نسبت به ساخت پل خلیج فارس نگاه محلی نداشته باشند، بلکه با توجه به مزیت‌های اقتصادی که ایجاد خواهد کرد و نقش بسزایی در ارزآوری و رشد اقتصادی کشور دارد بالاخره به بهره‌برداری برسد و امید است وعده‌های دولت جدید برای ساخت این پروژه همانند دولت‌های قبلی فقط در حد حرف نباشد.
مزیت‌های اقتصادی
ساخت پل خلیج فارس با توجه به موقعیت قشم و همچنین بنادر این جزیزه و بنادر استان هرمزگان می‌تواند رونق اقتصادی بین و درآمد ترانزیتی ایران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و با توجه به قرار گیری ایران درکریدورشمال–جنوب احداث این پل می‌تواند نقش و جایگاه ایران در منطقه تثبیت و ایران را به عنوان انبار بزرگ تجاری و مرکز توزیع وپخش کالا (HUB) در منطقه آسیای میانه تبدیل کند.
بر طبق نظر بسیاری از کارشناسان راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای دانست.
اجرای این پروژه باعث خواهد شد تا حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در قشم افزایش یابد و باعث قرار گرفتن این منطقه در مسیر ترانزیت کالا و شناسایی ظرفیت توان صادرات کالا برای کشور می‌شود و درآمد سرانه ساکنان و دست اندرکاران اقتصادی را در قشم افزایش خواهد داد.
راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی، افزایش درآمد سازمان، به واسطه رشد فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط، افزایش تمایل مسافران برای سفر به قشم از دورترین نقاط داخلی و حتی خارج از کشور خواهد شد.
آثار و نتایج مثبت و چشمگیر این طرح در زمینه‌های سیاسی و نظامی نیز قابل پیش بینی است که شامل افزایش درآمد ملی از طریق پذیرش نقش ترانزیتی و مبادلاتی (مرکزیت انبارداری و توزیع کالا) درمنطقه، بهبود بخشیدن به شاخص‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور در قالب یک طرح ملی، ایجاد تحول تاریخی در خلیج فارس از حیث صنعتی و تجاری شود.
به دلیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان ترانزیت کالا از قشم، رفته رفته تعداد و میزان وابستگی کشورهاى دارای مراودات از این مسیر، به ایران افزایش می‌یابد و منافع اقتصادی و ثبات سیاسی ارمغان دیگرى از این طرح خواهد بود.
افزایش درآمد در بخش‌ها و زیر بخش‌های مرتبط با طرح، درآمد سرانه ساکنان و دست اندرکاران اقتصادی را در قشم به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب، موجبات کاهش فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی فراهم مى‌شود و سطح برخورداری مردم از امکانات افزایش مى‌یابد.
کاهش سختی مسیر سفر به منطقه آزاد قشم، به دلیل اجرای پروژه پل خلیج فارس و وجود سیستم حمل و نقل ریلی ارزان، تمایل مسافران را براى سفر به قشم از دورترین نقاط داخلی و حتی خارجی افزایش می‌دهد و موجب رونق گردشگری در این جزیره بکر و دیدنی خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نرخ ارز ها

سایت توپ 90